%0 Journal Article %T نقش رسانه‌های جمعی در هدایت افکار عمومی در مواجهه با مخاطرۀ آبی %J مدیریت مخاطرات محیطی %I انجمن مخاطره شناسی ایران %Z 2423-415X %A البرزی دعوتی, هادی %A ولدبیگی, عبدالشریف %A سمردپی, مریم %D 2017 %\ 12/22/2017 %V 4 %N 4 %P 367-381 %! نقش رسانه‌های جمعی در هدایت افکار عمومی در مواجهه با مخاطرۀ آبی %K افکار عمومی %K رسانه‌های جمعی %K مخاطرة آبی %K مخاطره‌شناسی %K مدیریت مخاطرات %R 10.22059/jhsci.2018.247309.300 %X موضوع پژوهش پیش‌رو، نقش رسانه‌های جمعی در هدایت افکار عمومی در مواجهه با مخاطرة آبی است. هدف این تحقیق، بازنمایی وضعیت موجود منابع آبی کشور از یک سو و نشان دادن نقش رسانه‌های جمعی در جلوگیری از تشدید مخاطرة آبی در ایران از سوی دیگر است. برای این منظور در این تحقیق با 10 نفر از متخصصان حوزة کشاورزی، محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین متخصصان رسانه و علوم ارتباطات مصاحبه عمیق انجام گرفت و با استفاده از کدگذاری باز و کدگذاری محوری، نتایج تجزیه‌و‌تحلیل یافته‌ها در گروه‌های فرعی و اصلی دسته‌بندی شد. براساس یافته‌های این تحقیق، اکنون ایران در حوزة آب در مرحلة مخاطره قرار دارد و به مرحلة بحران نرسیده است؛ بنابراین در این مقطع زمانی، نقش رسانه‌های جمعی بسیار پراهمیت است. رسانه‌های جمعی در مرحلة مخاطره، سه وظیفة مهم دارند: پیشگیری، آمادگی و پیش‌بینی. براساس یافته‌های این تحقیق، در مرحلة پیشگیری رسانه‌های جمعی می‌توانند فرهنگ‌سازی، آموزش، نظارت و مطالبه‌گری را در دستور کار قرار دهند. در مرحلة آمادگی، آنها می‌توانند همبستگی اجتماعی را با آموزش صحیح به شهروندان تعمیق دهند و در مرحلة پیش‌بینی نیز می‌توانند به آگاه‌سازی مخاطبان در خصوص مخاطرات منابع آبی کشور مبادرت ورزند تا در کنار نهادهای متولی آب از فرو افتادن کشور از مرحلة مخاطره به مرحلة بحران آب جلوگیری کنند. %U https://jhsci.ut.ac.ir/article_65293_883653ba6b20ad9ac79c87d965349747.pdf