Providing a qualitative model for educating citizens in environmental hazards based on grand theory (Case Study: major fires)

Document Type : Applied Article

Authors

1 PhD Student of Educational Management Department,Babol Unit, Islamic Azad University,Babol,Iran

2 Assistant Professor of the Department of Educational Sciences, Babolunit, Islamic Azad University, Babol,Iran

3 Assistant Professor of Educational Management Department, Babolunit, Islamic Azad University, Babol, Iran

10.22059/jhsci.2022.348842.744

Abstract

The tragedy of the high-rise Plasco building´s collapse in the center of Tehran, not only the citizens of this city, but all the people of Iran were shocked. although what happened is not comparable to the dimensions of the September 11 disaster in New York, but in terms of the shape and the way the building collapsed, it evoked the same terrible and amazing condition in the world's public opinion. In this regard, it is expected that the damage of this accident can be reduced by educating the citizens.
 On  this subject, the aim of the current research is to provide a model for educating citizens in environmental hazards (big fire crises) [4]  based on the ground theory. Quantitative development of research activities in knowledge-based and developed societies is a permanent and continuous process, and diversity in different research methods requires a new approach of research methods and models. Therefore, the current research approach is qualitative. The current research tool is an interview that was collected from an elite panel. The results show that the most important extracted categories are the innovation of education and prevention[1]development conditions, participation, educational activities, effectiveness of training courses in big fire [3] and its consequences. Designing a comprehensive public education plan is a collaborative process, the result of which can be seen in the existence of a documented fire control and protection system. Public citizenship education [2] and increasing people's awareness through short-term citizenship education, education through public media such as radio, television, newspapers and local brochures can be the most important aspect of fire prevention activities.

Keywords


  • آذر، عادل؛ و مؤمنی، منصور (1394). آمار و کاربرد آن در مدیریت، تهران: سمت.
  • بهمنی، محمدصادق؛ تندهوش، سارا؛ و بهنام، بهروز (1397). «لزوم آموزش ایمنی و آتش‌نشانی به کودکان»، اولین همایش بین المللی و چهارمین همایش ملی آتش نشانی و ایمنی شهری،تهران،https://civilica.com/doc/855847.
  • پوری‌رحیم، علی‌اکبر (1393). «مدیریت بحران و وظایف نیروهای مسلح در شرایط بروز بلایا و حوادث طبیعی»، سنگر، دورۀ 1، شمارۀ 14، ص 35-25.
  • تقوایی، مسعود؛ و کریمی، هادی (1396). «نقش آموزش و مشارکت شهروندان در کنترل حریق‌های شهری به‌منظور برنامه‌ریزی و مدیریت بحران شهری»، فضای جغرافیایی، دورۀ 11، شمارۀ 36، ص 46-25.
  • خانمحمدی، مجید؛ و محمدی، حسین (1398). «واکاوی آسیب‌پذیری و امنیت خطوط انتقال برق در استان زنجان»، مدیریت مخاطرات محیطی (دانش مخاطرات سابق)، دورۀ 6، شمارۀ 1، ص 81-67.
  • راستی، محسن (1397). «بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش و مدیریت بحران در سازمان آتش‌نشانی استان فارس»، ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت نوین حسابداری ایران.
  • ربیعی، علی؛ اردلان، علی؛ و پورحسینی، سمیراالسادات (1392). «ارزیابی کارکرد هماهنگی سازمان‌های مسئول در مدیریت بلایای طبیعی»، حکیم، دورۀ 16، شمارۀ 2، ص 118-107.
  • سعادت، اسفندیار (1396)، مدیریت بحران، دانش مدیریت، دورۀ 11، شمارۀ 0، ص 30-20.
  • صالحیان، علیرضا (1395). «مدیریت در شرایط بحران»، اطلاع‌رسانی مدیریت، دورۀ 0، شمارۀ 33، ص 96-94.
  • صراطی کیش، آذر؛ لطفی عیدویه، جلال‌الدین؛ و نعمتی، آرش (1399). «بررسی ارتباط و اثرگذاری متقابل رفتار شهروندان و آموزش‌های سازمان آتش‌نشانی با تأکید بر مؤلفۀ امداد و نجات (مطالعۀ موردی: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز)»، نخستین کنفرانس بین‌المللی و ملی معماری و شهرسازی طراحی پایدار و فراگیر برای همکاران.
  • غلامحسینی، اسماعیل (1391). «بررسی نقش و جایگاه ناجا در مدیریت بحران‌های طبیعی (مطالعۀ موردی: بحران سفید (بحران برف 1383 گیلان)»، پژوهش‌های مدیریت انتظامی، دورۀ 7 ،شمارۀ 4، ص 568-549.
  • قلی‌پور، مجتبی (1398). «بلایای طبیعی و امنیت ملی»، نشریۀ پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 25 اردیبهشت 1398، ص 36-12.
  • گودرزی، وحید؛ حسنلو، حمیدرضا؛ و نظری، میلاد (1396). «اثربخشی آموزش‌های شهروندی با رویکرد کاهش حریق و حوادث»، سومین همایش ملی آتش نشانی و ایمنی شهری،تهران، https://civilica.com/doc/743788
  • مطهری، زینب السادات؛ و بهتاش، محمدرضا فرزاد (1394). تبیین اجتماع‌محوری در مدیریت بحران با تأکید بر زلزله (ویرایش 1)، تهران: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران. دورۀ 13 ،شمارۀ 1
  • موریسی، جرج (1396). مدیریت برمبنای هدف و نتیجه، ترجمۀ مهدی الوانی و فریده معتمدی، چاگ دوم، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  • مهرانی، ساسان؛ و اسکندر، هدی (1395). «تبیین مدل‌سازی پارادایم مذاکرات حسابرس- صاحبکار پیرامون گزارشگری مالی»، پژوهش‌های تجربی حسابداری، دورۀ 6 ،شمارۀ 22 ، ص 169-143
  • Anderson, Grate; Franklin, Matte; & Smith, Dimond. (2020). “Investigating the Role of People and Security Forces and Their Cooperation in Controlling the Challenges of Natural Disasters”, Disasters, vol 12, 2(8), pp: 16-29.
  • Chavez, Audrie A.; Duzinski, Sarah V.; Wheeler, Tareka C.; & Lawson, Karla A. (2014).“Teaching safety at a summer camp: Evaluation of a fire safety curriculum in an urban community setting”, Burns, 40(6), pp: 1172-1178.
  • Hsieh, Hsiu-Fang; Shannon, Sarah E.; & Randall, J. Curtis. (2006). “Contradictions and communication strategies during end-of-life decision making in the intensive care unit,Journal of Critical Care,Volume 21, Issue 4,2006,Pages 294-304,ISSN 0883-9441
  • Lehna, Carlee; Coty, Mary-Beth; Fahey, Erin; Williams, Joe; Scrivener, Drane; Wishnia, Gracie; & Myers, John (2015). “Intervention study for changes in home fire safety knowledge in urban older adults Intervention study for changes in home fire safety knowledge in urban older adults”, Burns, 41(6), Science Direct.
  • Muñoz, Viviana Aguilar; Carby, Barbara; Castellanos Abella, Enrique; Dario Cardona, Omar; López-Marrero, Tania; Marchezini, Victor; Meyreles, Lourdes; Olivato, Débora; Trajber, Rachel; & Wisner, Ben (2020). “Success, Innovation and Challenge: School Safety and Disaster Education in South America and the Caribbean”, International Journal of Disaster Risk Reduction: IJDRR, 44 (101395): 101395.
  • Scott, Karen Wilson; & Howell, Dana (2008). “Clarifying Analysis and Interpretation in Grounded Theory: Using a Conditional Relationship Guide and Reflective Coding Matrix”, International Journal of Qualitative Methods, 7(2), pp: 1–15.
  • Strauss, A.; & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc.
  • Wehn, Uta; Rusca, Maria; Evers, Jaap; & Lanfranchi, Vitavesca (2015). “Participation in Flood Risk Management and the Potential of Citizen Observatories: A Governance Analysis”, Environmental Science & Policy, 48, pp: 225–36.