The role of good governance in managing and reducing the risks of the Qrangu river basin, Iran

Document Type : Applied Article

Author

Department of Geography, Payame Noor University, Tehran, Iran

10.22059/jhsci.2023.369555.805

Abstract

Human driven risks are the most important cause of tension between stakeholders. since the second Pahlavi, the local trustees who were the beneficiaries and overseers of water were left out of the cycle of supervision and governance, and as a result management-based risks was increased. Therefore, their identification is of great importance for governance in river basins. The present research was conducted with an analytical method and with the aim of evaluating the role of good governance system in managing the risks and tensions of Qaranquchai river basin based on multi-level governance theory and integrated management of water resources. The relationship between the components of the research including: the challenging risks of the basin in governance, basin tension and good governance and their sub-variables including 13 indicators were identified and examined in the field through a questionnaire of 80 beneficiaries and local managers. in the test of the relationship between the variable of the local good governance pattern and the level of risks in Qaranquchai basin at a significance level of .005 ,A correlation of -0.29 was obtained. which means that as the local good governance system of the river weakens, the level of risks in the basin increases. In the test between the tension variables and basin risks, a correlation of 0.36 was obtained at a significance level of 0.001 and it showed that there is a significant and positive relationship between the amount of stress and the amount of risks in the Qaranquchai river basin, and with the increase of risks, the amount of tensions also increases. In the tension variable test with river local good governance , the correlation coefficient of 0.09 was obtained at a significance level of 0.2 which indicated the absence of a relationship. It was also found that, considering the correlation between the governance variables with the level of risks and tension, the design, implementation and application of the model of good participatory governance and integrated management of the basin can be an end to the growing and complex process of risks in the Qarango basin.

Keywords


  • ابوالفتحی، محمد؛ و قنبری، لقمان. (1398). بررسی موانع و راهکارهای تحقق حکمرانی خوب در ایران با تأکید بر سرمایۀ اجتماعی در سطح کلان.پژوهش‌های راهبردی سیاست، 8(29)، 9-41.
  • اسماعیلی، رضا؛ لرستانی، قاسم؛ رجب‌پور، مریم (1395). ارزیابی ژئومورفیک و بررسی تغییرات بابل‌رود در محدودۀ شهر بابل استان مازندران. مخاطرات محیط طبیعی، 5(9)، 77-88.
  • اصغری سراسکانرود، صیاد (1396). تحلیل شکل مجرای رودخانه قرّانقو در بازۀ کوهستانی (حد فاصل روستای خراسانک شهرستان هشترود تا شهرستان میانه). جغرافیا و برنامه‌ریزی، 21(60)، 27-41.
  • امینی، امیرمظفر؛ و خیاطی، مهدی. (1385). عوامل مؤثر بر عدم موفقیت طرح تشکیل تعاونی‌های آب‌بران (استفاده از رگرسیون فازی). اقتصاد کشاورزی و توسعه، 14(1)، 69-91.
  • جمالی، صادق (1400). حکمرانی آب در ایران: بررسی حقوقی و ساختاری، تهران: انتشارات استاد شهریار.
  • دلاور، مجید؛ مرید، سعید؛ و گلی رئیسی، لیلا (1399). پیاده‌سازی سیستم حسابداری آب +WA در سطح حوضۀ آبریز و چالش‌های پیش روی آن (درس‌آموخته‌ها از مطالعۀ موردی حوضۀ آبریز طشک- بختگان). تحقیقات منابع آب ایران، 16(2)، 346-362.
  • زارع، مهدی؛ و مقیمی، ابراهیم (1401). گونه‌شناسی مخاطرات در علم مخاطره‌شناسی (آیا علم مخاطره‌شناسی گونه‌های خاصی دارد؟). مدیریت مخاطرات محیطی، 9(4)، 383-390.
  • سامانی، جمال محمدولی (1395)، بررسی تطبیقی و ارائۀ پیشنهادهایی برای بهبود ساختار حاکمیتی مدیریت آب در ایران، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس.
  • سامتی، مرتضی؛ رنجبر، همایون؛ و محسنی، فضیلت (1390). تحلیل تأثیر شاخص‌های حکمرانی خوب بر شاخص توسعۀ انسانی مطالعه موردی: کشورهای جنوب شرقی آسیا‌(ASEAN) . پژوهش‌های رشد و توسعۀ اقتصادی، 1(4)، 183-223.
  • سایت سازمان برنامه و بودجه (https://www.mporg.ir/home)
  • شیلا، کهریزی (1393). بررسیحکمرانی خوب در بهبود مدیریت آب، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری.
  • عالی، ابوالحسن (1398). مبانی حکمرانی آب (چارچوبی برای مدیریت جامع آب)، آوای قلم.
  • فتحی، محمد؛ و کوهی اصفهانی؛ کاظم (1397). قانون اساسی جمهوری اسلامی، انتشارات پژوهشکدۀ شورای نگهبان،
  • فراستی، علی (1395). بازگشت به حکمرانی آب.
  • فصیحی هرندی، مهدی (1402). یادداشت تحلیلی: هفده سؤال حکمرانی آب. آب و توسعۀ پایدار، 10(1)، 117-119.
  • فهمی، هدایت؛ و ابراهیمی خوسفی، محسن (1399). مطالعات سند ملی آمایش سرزمین بخش آب، مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، مجموعه گزارش 142.
  • قهرودی تالی، منیژه؛ مجیدی هرودی، آنیتا؛ و عبدلی، اسماعیل (1395). «آسیب‌پذیری ناشی از سیلاب شهری (مطالعۀ موردی: تهران، درکه تا کن)». جغرافیا و مخاطرات محیطی، 5(1)، 21-36.
  • قوچانیان، مرجان؛ و فشائی، محمد (1401). شاخص‌های مدیریت منابع آب با تمرکز بر حکمرانی. آب و توسعۀ پایدار، 9(1)، 1-10.
  • ماقبل، روح اله؛ نادری مهدیی، کریم؛ پاک‌نیا، فرهاد؛ و نصیری، مجید (1393). بررسی سازوکارهای توسعه و تقویت تعاونی‌های آب بران (مطالعۀ موردی: حوضۀ رود ارس) کاربرد روشاقتصاد و توسعۀ کشاورزی، 28(1)، 55-63.
  • میرشجاعیان حسینی، حسین؛ و رهبر، فرهاد (1390). شناخت روابط علّی میان مؤلفه‌های حکمرانی خوب در کشورهای در مخاطرۀ نفرین منابع طبیعی، مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، 0(20)، 67-86.
  • نبوی، سید سعید؛ مصطفی‌زاده، رئوف؛ و آسیابی‌هیر، رقیه (1400). تحلیل شاخص‌های کمبود آب و شبکۀ حکمرانی آب در برنامۀ پنج‌سالۀ ششم توسعۀ ایران. مهندسی آبیاری و آب ایران، 12(2)، 394-413.
  • نجفلو، پریسا؛ یعقوبی، جعفر؛ و نیکبخت، جعفر (1398). مدیریت بهره‌برداری سنتی از منابع آب در روستاهای ایران. آب و توسعۀ پایدار، 6(2)، 27-38.
  • Chin, A., & Gregory, K.J. (2005). Managing urban river channel adjustments. Geomorphology, 69, 28–45.
  • Sørensen, E., & Triantafillou P. (2009). The Politics of Self-governance, London: Ashgate.
  • Torfing J., Peters B.G., Pierre, J., & Sørensen, E. (2012). Interactive Governance: Advancing the Paradigm, Oxford: Oxford University Press.
  • https://rc.majlis.ir/fa/law/show/96613