Representation of Natural Hazard Management in Cinema

Document Type : Applied Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Anthropology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Anthropology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

10.22059/jhsci.2024.379276.831

Abstract

Cinema as a means of communication has the ability to represent environmental issues and influence the audience's perception and understanding in the management of environmental hazards. This research seeks to answer the questions: How is the representation of natural hazard management depicted in the cinema of Iran and the world? Has cinema been able to increase the social awareness of its audience regarding how to confront hazards? This research has conducted a qualitative content analysis of 17 foreign films and 9 Iranian films. Based on the content of the analyzed films and after coding the research findings, six main themes were identified. The epresentation of this management in the cinema of the world and Iran is shaped based on two concepts that emerge from the conceptual framework of this research. The contents that can be related to the natural hazards management cycle are as follows: Natural hazards; The experience of sudden collapse and destruction of life, Decision-making for natural hazards management, Rescue and relief, Control of natural hazards caused by natural hazards, Reconstruction, recovery, and rehabilitation Investment ,Encouragement of preventive actions for the next natural hazards. The findings of this research indicate that a society seeking to establish an effective relationship with nature and recognizing the role of social realities in the formation of disasters strives to control vulnerability and enhance resilience. In global cinema, the management of natural hazards is primarily reflected within the framework of rational, proactive, practical, and targeted management. In Iranian cinema, the management of natural hazards is often portrayed as a form of surrender to nature, characterized by waiting for assistance and an inability to control hazards. This depiction reflects a more passive approach compared to the proactive strategies shown in global cinema.

Keywords


[1] آذری، غلامرضا (1377). کاربرد تحلیل محتوا در سینما، رسانه، 34، 76-‌81.
[2] رز، ژیلیان (1393). روش و روش‌شناسی تحلیل تصویر، ترجمۀ سید جمال‌الدین اکبرزاده جهرمی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز آموزش و سنجش افکار صدا و سیما.
[3] رفیعی، سمیرا (1397). سلبریتی‌ها در کمک‌های مردمی و بازتاب آن در رسانه‌ها، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم انسانی، مؤسسۀ آموزش عالی سبز.
[4] زارع، مهدی (۱۳۹۵). چرا دانش مخاطرات، مدیریت مخاطرات محیطی، ۳‌(2)، 91-94.
[5] شمشیریان، وحید؛ افهمی، رضا؛ و شیخ‌مهدی، علی (1399). رابطۀ زیبایی‌شناسی تصویر با آگاهی زیست‌محیطی از منظر نظریه‌پردازان اکوسینما، هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، 25‌(3)، 15-24.
[6] غلامی، فرزاد (1400). ارتباطات زیست‌محیطی و آب: تحلیل محتوای مستندهای دهۀ هشتاد و نود سینمای ایران، فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 17‌(63). 11-32.
[7] فلیک، اوه (1392). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
[8] لطیفی، محمدفرید؛ و فلاحی قمی، محمد (1395). کتاب مرجع مخاطرات طبیعی ایران، تهران: رویان‌پژوه.
[9] لیندلاف، تامس؛ و تیلور، برایان (1388). روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمۀ عبدالله گیویان، تهران: همشهری.
[10] محمدپور، احمد (1390). روش تحقیق کیفی، ضد روش 2، تهران: جامعه‌شناسان.
[11] معتمد، رضا؛ منصور لکورج، محمدهادی؛ و رشیدوش، وحید (1403). آب‌باوری مردم برای مدیریت و کاهش مخاطرات برمبنای میراث مکتوب: مطالعة موردی جامعۀ ایرانی از صفویه تا قاجار. مدیریت مخاطرات محیطی، 11(1)، 31-41.
[12] مقیمی، ابراهیم (۱۴۰۱). استراتژی علم مخاطره‌شناسی، آیا علم مخاطره‌شناسی استراتژی دارد؟، مدیریت مخاطرات محیطی، ۹‌(1)، 45-54.
[13] مقیمی، ابراهیم (1403). رویکرد جدید به مخاطرات محیطی و توسعۀ پایدار در ایران، مدیریت مخاطرات محیطی، 11 (1)، 73-84.
[14] نادری، احمد؛ و سلیمی، مینو (1400). درآمدی بر انسان‌شناسی فاجعه، تهران: جهاد دانشگاهی.
[15] نیازی، محسن؛ و مرتضوی، آمنه (1394). بررسی و تحلیل اندیشه و نظریه‌های اروینگ گافمن، تهران: کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی، روان‌شناسی و علوم اجتماعی.
[16] Anderson, B. (2006). Imagined Communities. London:Verso.
[17] Clerveaux, V., Spence, B., & Katada, T. (2010). Promoting disaster awareness in multicultural societies: The DAG approach. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 19 (2), s.199-218.
[18] Cubitt.S. (2005). Ecomedia.Rodopia, Amesterdam.
[19] Durmuş, T. (2023). The management of natural disasters in cinema: The movie “2012”. International Journal of Turkish Educational Sciences, 11(20), 64-95. DOI: http//doi.org/1046778/goputeb.1247935
[20] Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices (Culture Media and Identities Series). London: Sage Publications.
[21] Ivakhiv, A. (2013) Ecologies of the moving Image: Cinema,Affect, Nature, wilfrid Laurier University Press,Waterloo.
[22] Keane, S. (2006). Disaster Movies; The Cinema of catastrophe. London:Wallflower.
[23] Kitamura, Y. (2014). The possibility of holistic safety education in Japan: From the perspective of education for sustainable development (ESD). International Association of Traffic and Safety Sciences, 38(1), 40-47. https://doi.org/10.1016/j.iatssr.2014.05.004.
[24] Lincoln, Y.S., & Guba, E.G. (1985). Naturalistic Inquiry. Newbury Park, CA: Sage. ISBN: 9780803924314.
[25] Marks, L.U. (2000).The Skin of the Film: Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses. Durham: Duke University Press.
[26] Mathias, N. (2020). Disater Cinema in Historical Perspective: Mesitations of the
[27] Meiner, C., & Kristin V., eds (2012). The Cultural Life of Catastrophes and Crises. Berlin: De Gruyter.
[28] Sanders, J. (2009). Studing Disaster Movies.Leighton Buzzard Auteur.Sublime.Amsterdam: Amsterdam University Press. (10.5117/9789463720120_CH01).
[29] Webb, G.R. (2007). The Popular Cultural of Disaster: Exploring a New Dimension of Disaster Research; In Handbook of Disaster Research. Edited by Havidan Rodriguez, Enrico Quarantelli and Russell Dynes. New York: Springer,430-440.