A Phenomenological Annalise of the Lived Experience of EMS Personnel in Assisting the Victims of Road Accidents, A case study of Bam rescue base

Document Type : Applied Article

Author

Assistant Professor, Department of sociology, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

10.22059/jhsci.2024.380364.834

Abstract

Road accidents are one of the most important causes of death across the world, killing many people every year. The aim of the present study is the phenomenological study of the lived experience of ems personnel in assisting the victims of road accidents in the city of Bam. The research method is qualitative and based on phenomenological approach. The statistical population includes all officials and personnel of EMS in this city. Sampling was done using the purposeful sampling method. The samples include 25 people and its purpose was to achieve theoretical saturation. The data analysis was performed by using open, axial and selective coding. The results demonstrated that inter-organizational inconsistency, ignorance in facing the crisis and equipment-communication weakness are the most important problems experienced in the field of assistance. Moreover, issues such as long distances between the stations, inexperience of some newly recruited personnel, lack of motivation and outdated equipment are among the most important issues and problems of EMS in this city. The overall conclusion of the research indicates that equipping ambulances and medical equipment along with updating the information system such as satellite mobiles and coordination between the traffic, Red Crescent and fire organizations should be prioritized in road assistance services.

Keywords


  • اصلانی، عباس؛ و گهرپور، علی‌اصغر (1396). ارائۀ راهکارهای مدیریتی برای ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی. فرایند مدیریت و توسعه،30(4)، 3-34.
  • افشاری آزاد، محمدرضا (1387). بررسی عناصر اقلیمی بر روی تصادف‌های جاده‌ای محور رشت – بندر انزلی. مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی (چشم‌انداز جغرافیایی)، 3(7)، 9-26.
  • انصاری، محسن؛ بیان، لیلا؛ و گرجی، علی (1395). اثر تصادف‌های جاده‌ای بر آسیب مغزی. علوم اعصاب شفای خاتم، 4(3)، 103-110.
  • ایزدفر، فاطمه؛ و عابدینی، محمد (1400). پیش‌بینی تصادف‌های جاده‌ای با استفاده از روش فازی. جاده، 3‌(19)، 11-26.
  • بهتوئی، حسن؛ خالدی، شهریار؛ کیخسروی، قاسم؛ و صداقت، مهدی (1401). تحلیل و پیش‌بینی پراکنش زمانی وقوع تصادف‌های جاده‌ای در آزادراه کرج- قزوین.مدیریت مخاطرات محیطی، 9(3)، 255-269، 22059/jhsci.2022.352008.756   doi:
  • بهتوئی، حسن؛ و التماسی، مهشید (1399). داده‌کاوی تصادف‌های جاده‌ای شمال غرب تهران. مطالعات مدیریت ترافیک، (59‌)، 127-148.
  • حاجیلو، فتانه؛ و رستمی، مصطفی (1402). واکاوی عوامل مرتبط با مسئولیت‌پذیری اجتماعی در جامعۀ مخاطره‌آمیز.مدیریت مخاطرات محیطی،10(1)، 29-41،doi: 10.22059/jhsci.2023.356104.769
  • حمیدی‌زاده، محمدرضا، شفیعی، محسن، نیک‌آبادی، ریحانه (1396) سیاستگذاری مهار تلفات جاده‌ای در کشور، مطالعات مدیریت راهبردی، 8(31)، 61-82.
  • رنگریز، وحید. (1398). مدل‌سازی کاهش خسارت‌ها در تصادف‌های جاده‌ای. مطالعات مدیریت ترافیک، (52)، 19-40.
  • رومانی، سعید؛ طالاری، محمدرضا؛ و سپهوند، اسفندیار (1399). شناسایی تجارب تدریس معلمان تاریخ: رویکرد پدیدارشناسی. آموزش‌پژوهی، 6(21‌)، 1-16.
  • زارع، مهدی؛ و مقیمی، ابراهیم (1401). گونه‌شناسی مخاطرات در علم مخاطره‌شناسی (آیا علم مخاطره‌شناسی گونه‌های خاصی دارد؟). مدیریت مخاطرات محیطی، 9(4)،383-390،doi: 10.22059/jhsci.2023.356665.770
  • سادات‌حسینی، سیدمحمد؛ و باباجانی پور، صفر (1399). بررسی تأثیر گردوغبار بر تصادف‌های جاده‌ای. مطالعات مدیریت ترافیک، (59)، 73-98.
  • سپهری راد، آرمین؛ و صفارزاده، محمود (1400). راهکارهای هوشمند کاهش تصادفات ثانویه در جاده‌ها. جاده، 2(19)، 161-174.
  • شرافتی، فرانک؛ جهان، علی؛ کاظم‌نژاد لیلی، احسان؛ و میرمحمدخانی، مجید (1402). روان‌سنجی پرسشنامه در تدوین الگوی علیتی تصادف‌های جاده‌ای. مجلۀ علوم پزشکی فیض، 27(1)، 97-108.
  • عاقلی مقدم، هادی؛ محمدی، حسین؛ و کلانتری، محسن (1399). تحلیل فضایی مقاطع حادثه‌خیز در سوانح جاده‌ای محور شاهرود-کاهک، پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، 8(30)، 35-62.
  • مقیمی، ابراهیم (1403). رویکرد جدید به مخاطرات محیطی و توسعۀ پایدار در ایران.مدیریت مخاطرات محیطی، 11(1)، 73-84،  doi: 10.22059/jhsci.2024.378814.830
  • موقرپاک، علی؛ و شمس، مجید (1399). بررسی تأثیر امدادرسانی به‌موقع به وضعیت مجروحین و مصدومان در تصادفات نقاط حادثه‌خیز شبکه راه‌ها در کاهش شدت خسارات وارده با استفاده از نرم‌افزار ARC GIS (مطالعۀ موردی: محورهای پلیس راه ملایر- همدان)، نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 12(2)، 49-74.
  • Eltemasi, M., & Behtooiey, H. (2024). Examining the Relationship between Wind Speed, Climatic Conditions, and Road Accidents in Iran. Heliyon, 10(13), e33228. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e33228
  • Isler, C. A., Huang, Y., & De Melo, L.E.A. (2024). Developing accident frequency prediction models for urban roads: A case study in São Paulo, Brazil. IATSS Research, 48(3), 378–392. https://doi.org/10.1016/j.iatssr.2024.07.002
  • Izadi, E., & Islami Ghorbanian, A. (2021). Duration of Police Response to Road Rccidents in Hamedan Province. JOURNALS OF HAMEDAN POLICE SCIENCE, 8(2), 29-35.
  • Magesa G., Sinkwembe,E.E., Shaban, N., Ngailo,T. (2023) Bivariate Discrete Time Series Model for Assessing the effects of Rainfall and Temperature on Road Accidents: The case of Morogoro and Pwani Regions in Tanzania, Scientific African, 19, March 2023, e01522, https://doi.org/10.1016/j.sciaf.2022.e01522
  • Salam, S., Mehta, A., Kim, D., Seyi-Olajide, J. O., Allo, N., Malolan, C., Nwariaku, F. E., & Khan, L. (2022). Improving Lagos State emergency medical services by analysing road traffic accident data, response time, and efficient allocation of ambulances. The Lancet Global Health, 10, S26. https://doi.org/10.1016/s2214-109x(22)00155-3
  • Sufian, M. A., Varadarajan, J., & Niu, M. (2024). Enhancing prediction and analysis of UK road traffic accident severity using AI: integration of machine learning, econometric techniques, and time series forecasting in public health research. Heliyon, 10(7), e28547. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e28547
  • Zhou, N., Zeng, H., Xie, R., Yang, T., Kong, J., Song, Z., Zhang, F., Liao, X., Chen, X., Miao, Q., Lan, F., Zhao, W., Han, R., & Li, D. (2024). Analysis of road traffic accidents and casualties associated with electric bikes and bicycles in Guangzhou, China: A retrospective descriptive analysis. Heliyon, 10(9), e29961. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e29961