Analysis of the Representation of Natural Hazards in Middle and High School Textbooks in Iran

Document Type : Applied Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Geomorphology, Faculty of Natural Resources, University of Kurdistan

2 Master's student in Natural Hazards, Department of Geomorphology, Faculty of Natural Resources, University of Kurdistan

10.22059/jhsci.2023.357717.772

Abstract

Natural hazards are recurring phenomena that can cause significant material and moral damage. Reducing vulnerability to these hazards depends on citizens' understanding and recognition of them. In Iran's current education system, textbooks are the primary teaching tool for this issue. Therefore, it is necessary to evaluate how natural hazards are represented in these textbooks. This study uses content analysis to examine the images and contents of guidance, geography, and human and environment textbooks. The results show that only a small percentage of the textbooks' content was dedicated to natural hazards. Specifically, (6.4%) of social studies course content in middle school textbooks and (7.1%) of first and second grade high school geography textbooks were related to natural hazards. In the third year high school geography book, (33%) of the content was related to hazards, with earthquakes (26%), floods (40%), droughts (14%), and landslides (13%) being the most frequently discussed hazards. In "Human and Environment" textbooks, only (21.2%) of the topics were related to natural hazards, which is insignificant compared to the total contents.

Keywords


  • احمدی، عبدالحمید؛ و منوچهری، سوران (1399). سنجش وضعیت و تحلیل عوامل مؤثر بر مطلوبیت مدیریت بحران مخاطرات طبیعی در شهرستان قائنات، برنامه‌ریزی فضایی (جغرافیا)، 10‌(2)، 23- 56.
  • آذر، عادل (1380). بسط و توسعۀ روش آنتروپی شانون برای پردازش داده‌ها در تحلیل محتوا، علوم انسانی دانشگاه الزهرا، 11(37 و 38)، 1-18.
  • پرسته قمبوانی، فاطمه؛ حقیقی، فهیمه‌السادات‌؛ و رامین آزاد، سید میلاد (1398). تحلیل توصیفی استنباطی محتوای کتاب درسی انسان و محیط ‌زیست از جنبۀ درونی، آموزش محیط ‌زیست و توسعۀ پایدار، 8‌(2): 25-44.
  • حسنی، محمد؛ و وجدانی، فاطمه (1396). تحلیل محتوای کیفی کتاب‌های مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی از منظر تربیت اخلاقی، تربیت اسلامی، 12(25)، 29-54.
  • رمضان‌زاده لسبوئی، مهدی؛ عسگری، علی؛ و بدری، سید‌علی (1393). تاب‌آوری در برابر بلایای طبیعی با تأکید بر سیلاب، مطالعه موردی: مناطق نمونۀ گردشگری چشمه کیله تنکابن و سردآبرود کلاردشت، تحلیل فضایی مخاطرات طبیعی، 1(1)، 35-52.
  • روزنامه اعتماد، چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰، شماره ۲۳۰۶، از https://www.magiran.com/article/2394867
  • سبحانی‌نژاد، مهدی؛ نجفی، حسن؛ و جعفری هرندی، رضا (1397). تحلیل جایگاه مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دورۀ ابتدایی، پژوهش‌های آموزش یادگیری، 15(1)، 68-78.
  • سعادتی، نیره؛ کریمی، داریوش؛ و منوری، سید مسعود (1393). بررسی نیازهای آموزشی زیست‌محیطی دانش‌آموزان استان خوزستان، علوم و تکنولوژی محیط ‌زیست، 16(1)، 573-585.
  • سلطانی، احمد (1395). ارائۀ یک مدل مبتنی بر سیستم اطلاعات جغرافیایی برای انتخاب محل اردوگاه سرپناه موقت پس از زلزله، رساله دکتری تخصصی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران.
  • شکوهی، حسین (1373). فلسفۀ جغرافیا، چاپ سوم، تهران: گیتاشناسی.
  • صالحی پورمیلانی علی‌رضا؛ زمانی، مهدی؛ و صدوق، سیدحسن (1400). ارزیابی آسیب‌پذیری و تاب‌آوری شهر رزن در برابر زلزله، مدیریت مخاطرات محیطی (دانش مخاطرات سابق)، 8‌(3)، 267- 282.
  • صالحی عمران، ابراهیم؛ ایزدی، صمد؛ و رضایی، فاطمه (1388). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی بر مبنای مؤلفه‌های آموزش جهانی. مطالعات برنامه درسی، 4(13و14)، 141-177.
  • ضیغمی، رضا؛ باقری نسامی، معصومه؛ حق‌دوست اسکویی، سید فاطمه؛ و یادآور نیک‌روش، منصوره (1387). تحلیل محتوا، پرستاری ایران، 21(53)، 41-52.
  • طهماسبی، داود (1399). بهینه‌سازی آموزش مخاطرات در نظام آموزشی و وزارت آموزش‌وپرورش، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
  • عزیزپور، ملکه؛ زنگی‌آبادی، علی؛ و اسماعیلیان، زهرا (1390). اولویت‌بندی عوامل مؤثر در مدیریت بحران شهری در برابر بلایای طبیعی (مطالعۀ موردی سازمان‌های مرتبط با بحران شهر اصفهان)، جغرافیا و برنامه‌ریزی محیطی. ۳(۴۳)، 125-142.
  • قدیری، محمود؛ و نسبی، نسترن (1392). تحلیل تفاوت میزان آمادگی اجتماعات محله‌ای شهر شیراز در برابر زلزله، برنامه‌ریزی و آمایش فضا، 17‌(2)، 71-92.
  • محمودی، سیروس؛ و عسکری، شیرین (1398). تحلیل محتوی کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی به لحاظ توجه به اصول پنج‌گانۀ دین اسلام، رهیافت فرهنگ دینی، 2(5)، 71-86.
  • محمودی، محمدتقی (1390). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی تعلیمات اجتماعی دورۀ راهنمایی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروند، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 8(1)، 96- 108.
  • مقیمی، ابراهیم (1393). چرا دانش مخاطرات (تعریف و ضرورت مخاطرات)، دانش مخاطرات مدیریت (مخاطرات محیطی)، 1‌(1)، 1-3.
  • میرحسینی، زهره؛ اباذری، زهرا؛ و معدنی، فاطمه (۱۳۹۲). تحلیل محتوای تصاویر کتاب‌های داستانی کودکان رده سنی ب و ج در دهۀ ۸۰، نظام‌ها و خدمات اطلاعاتی، ۲(۶)، 35-44.
  • نصر‌الهی، بهروز؛ تاتاری بله سور، اسماعیل؛ و عباس‌زاده، جلال (1396). نقش و جایگاه آموزش‌وپرورش در مدیریت بحران، دومین همایش ملی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، علی‌آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد.
  • هاشمیان‌نژاد، فریده (1380). ارائۀ چهارچوب نظری در خصوص برنامۀ درسی مبتنی بر تفکر انتقادی در دورۀ ابتدایی با تأکید بر برنامۀ درسی مطالعات اجتماعی، رسالۀ دکتری، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات. تهران
  • هدایتی، احمدرضا (1396). مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه (با تأکید بر اقدامات راهبردی و اجرایی در حوادث)، مدیریت بحران و وضعیت‌های اضطراری، 33(33)، 103-143.
  • یارمحمدیان، محمدحسین (1395). مبانی و اصول برنامه‌ریزی درسی، چاپ 14، یادوارۀ کتاب.
  • Gomm, R. J. (2012). Content Analysis of 50 Picture Books for Latino Immigrant Children: Implications for Supportive Bibliotherapy.A thesis submitted to the faculty of Brigham Young University, Department of Counseling Psychology and Special Education.
  • Harrison, A. G. (2001). How Do Teachers and textbook do writes model scientific ideas for students? Science Education. 31(3), 401- 435.
  • Krippendorff, K. (2019). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology, Transleted by Hoshang Naibi, Publisher: SAGE Publications, Inc.366 (In Persion)
  • Shannon, C. E. A (1984). mathematical Theory of Communication, Belll System Technical Journal, 27, 111.
  • Smith, K. (2000). Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster. 3rd Ed, NewYork: Routledge, Techniques, 845-858.