تأثیر مخاطرات محیطی بر سرمایۀ تصویری مقاصد گردشگری (مطالعۀ موردی: بخش میانکوه شهرستان اردل)

نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 گروه جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکدۀ جغرافیا و علوم برنامهریزی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 گروه ژئومورفولوژی، دانشکدۀ منابع طبیعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

10.22059/jhsci.2023.361711.785

چکیده

یکی از عوامل تأثیرگذار بر تصویر مقصد گردشگری، مخاطرات محیطی است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مخاطرات محیطی و تأثیر آن بر تصویر گردشگری بخش میانکوه شهرستان اردل انجام گرفت. روش‌شناسی این پژوهش براساس فلسفۀ پراگماتیسم و روش‌شناسی ترکیبی بوده است. داده‌ها از دو نمونۀ آماری متخصصان ساکن در منطقه و گردشگران جمع‌آوری شد. بر این اساس دو نمونۀ 15 نفری از متخصصان به‌صورت گلوله برفی و 194 نفری از گردشگران به‌صورت تصادفی انتخاب شد. متخصصان به‌صورت مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و گردشگران از طریق پرسشنامه نظر خود را عنوان کردند. تحلیل داده‌ها برای متخصصان با اجتماع و اتفاق ‌نظر جمع‌بندی شد و برای گردشگران از طریق تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. نتایج نشان داد که از نظر متخصصان، مخاطرات طبیعی، مخاطرات غالب در منطقه است و مخاطرات انسانی به‌ندرت رخ می‌دهد. تأثیر مخاطرات محیطی بر سرمایۀ تصویری از نظر گردشگران در چهار عامل عمده شناسایی شد که در مجموع 65 درصد از واریانس تصویر مقصد را تبیین می‌کند. نکتۀ حائز اهمیت نتایج عدم تطابق تأثیر مخاطرات محیطی بر تصویر گردشگری از نظر گردشگران با احتمال وقوع مخاطره است. نتایج این نکته را گوشزد می‌کند که سیاستگذاران محلی و ساکنان مقصد برای پایداری صنعت گردشگری در منطقه، باید به مخاطرات محیطی به‌ویژه مخاطرات انسانی توجه ویژه داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


  • احمدی، عباس (1401). بررسی تأثیر تصویر شناختی و احساسی بر وفاداری با توجه به نقش میانجی رضایت گردشگران (مطالعۀ موردی: کلیۀ گردشگران هتل‌های شهر ساری، گردشگری و توسعه. doi: 10.22034/jtd.2022.256192.2169
  • جمشیدی، علیرضا؛ جمینی، داود؛ قنبری، یوسف؛ طوسی، رمضان؛ و پسرکلو، موسی (1394). بررسی عوامل مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی در تعاونی‌های تولید کشاورزی شهرستان مینودشت، آمایش جغرافیایی فضا، 6(15)، 211-225.
  • حسین‌زاده دلیر، کریم؛ پورمحمدی، محمدرضا؛ و مدادی، صمد (1391). ارزیابی پراکنش فضاهای گردشگری تاریخی- فرهنگی و خدمات جانبی آن در شهر تبریز، جغرافیا و برنامه‌ریزی، 1، 17-30.
  • سقایی، مهدی؛ و علیزاده، دانا (1392). امکان‌سنجی محصول گردشگری روستایی در شهرستان پاوه، فضای جغرافیایی، 1، 1-15.
  • صارمی، علیرضا؛ صادقیان قراقیه، سعید؛ شکری، صابر؛ و حمدی، یحیی (2017). عوامل مؤثر بر جذابیت برند کارفرما، با نقش متغیر تعدیلگر اجتناب اطمینان برند، مدیریت برند، 4(3)، 143-174.‌
  • محمدپور، احمد (1389). ضد روش: منطق و طرح در روش‌شناسی کیفی، تهران: جامعه‌شناسان.
  • هدایت‌زاده، حسام‌الدین؛ و باقری قره‌بلاغ، هوشمند (1399). واکاوی تصویر مقصد بر نیت سفر گردشگران: تأملی بر نقش تعدیلگری رسانه‌های اجتماعی در صنعت هتلداری. رشد فناوری، 16(62)، 44-50. https://sid.ir/paper/361662/fa
  • Alhemoud, A., & E. Armstrong (1996). Image of tourism attractions in Kuwait, Journal of Travel Research, 34 (Spring): 76–80.
  • Baloglu, S., & McCleary, K.W. (1999): A model of destination image formation, Annals of Tourism Research (4, 1999): 839-858
  • Carballo, M. M., Araña, J. E., León, C. J., & Moreno-Gil, S. (2015). Economic valuation of tourism destination image. Tourism Economics, 21(4), 741-759.
  • Colliander, J., & Marder, B. (2018). ‘Snap Happy’ Brands: Increasing Publicity Effectiveness Through a Snapshot Aesthetic when Marketing a Brand on Instagram, Computers in Human Behavior. 73, 84-48.
  • Cornelissen, S. (2005). Producing and imaging ‘place’and ‘people’: The political economy of South African international tourist representation, Review of International Political Economy, 12(4), 674-699.
  • Creswell, J., & Plano Clark, V. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Crompton, J.L. (1979). An assessment of the image of the Mexico as a vacation destination and the influence of geographical location upon the image', Journal of Travel Research (4, 1979):18-23
  • Day, J., Cai, L. & Murphy, L. (2012). Impact of tourism marketing on destination image: industry perspectives, Tourism Analysis,. 17(3), 273-284.
  • Echtner, C.M., Ritchie, & J.R.B. (1991). The meaning and measurement of destination image', The Journal of Tourism Studies (2, 1991): 3-13
  • Gallarza, M.G., Saura, I.G., & Garcia, H.C. (2002): Destination image: Towards a conceptual framework, Annals of Tourism Research (1, 2002): 56-78
  • Gao, Q., & Feng, C. (1222). Branding with Social Media: User Gratifications, Usage Patterns, and Brand Message Content Strategies, Computers in Human Behavior. 28, 323-302.
  • Jamini, D., & amp; Dehghani, A. (2022). Evaluation and analysis of resilience of rural tourism andidentification of key drivers affecting it in the face of the Covid-19 pandemic in Iran, Journal of Research & Rural Planning, 11(4), 99-116.
  • Jara, M., & Cliquet, G. (2012). Retail Brand Equity: Conceptualization and Measurement, Retail. Consumer Serv, 20(2), 242-240.
  • Khan, M. J., Chelliah, S., & Haron, M. S. (2016). Medical tourism destination image formation process: A conceptual model, International Journal of Healthcare Management, 9(2), 134-143.
  • Kohli, C. Suri, R. & Kapoor, A. (2015). Will Social Media Kill Branding? Business Horizons, 03, 80-44.
  • Kong, W. H., du Cros, H., & Ong, C. E. (2015). Tourism destination image development: A lesson from Macau, International Journal of Tourism Cities.
  • León, C.J., & Araña, J.E. (2014), The impact of different dimensions of corporate social responsibility on tourism demand: does the status quo matter?, Tourism Economics, 20(3), 493–507.
  • Pavlovic, D. K., & Belullo, A. (2011). Internet-an agent of tourism destination image formation: Content and correspondence analysis of Istria travel related websites, Ekonomska Istrazivanja, 24(1), 541-555.
  • Phau, I., Shanka, T., & Dhayan, N. (2010), Destination image and choice intention of university student travellers to Mauritius, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(5), 758–764.
  • Pritchard, A. & Morgan, N. (2001) Culture, Identity and Tourism Representation: Marketing Cymru or Wales?, Tourism Management, 22: 167–79.
  • Qu, Z., Cao, X., Ge, H., & Liu, Y. (2021). How does national image affect tourists’ civilized tourism behavior? The mediating role of psychological ownership, Journal of Hospitality and Tourism Management, 47, 468-475.
  • Reynolds, W. (1965): The role of the consumer in image building, California Management Review, (3, 1965): 69-76
  • Seo, E.J., & Park, J.W. (2018). A Study on the Effects of Social Media Marketing Activities on Brand Equity and Customer Response in the Airline Industry. Journal of Air Transport Management, 22, 82-42.
  • Stepchenkova, S., & Eales, J.S. (2011) Destination image as quantified media messages: the effect of news on tourism demand, Journal of Travel Research, 50(2), 198– 212.
  • Tasci, A. D., & Gartner, W. C. (2007). Destination image and its functional relationships, Journal of travel research, 45(4), 413-425.
  • Vimla & Taneja. U. (2020). Brand image to loyalty through perceived service quality and patient satisfaction: A conceptual framework, Health Services Management Research, Advance online, 2-3. DOI: 22.227702002434312021828
  • Woodside, A.G., & Lysonski, S. (1989). A general model of traveler destination choice, Journal of Travel Research (spring, 1989), 8-14
  • Zouganeli, S., Trihas, N., Antonaki, M., & Kladou, S. (2012). Aspects of sustainability in the destination branding process: A bottom-up approach, Journal of Hospitality Marketing & Management, 21(7), 739-757.