تحلیل پدیدارشناختی تجربۀ زیستۀ کارکنان اورژانس 115 در زمینۀ امدادرسانی به تصادف‌های جاده‌ای «مطالعۀ موردی پایگاه امدادی بم»

نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسنده

استادیار و عضو گروه جامعه‌شناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

10.22059/jhsci.2024.380364.834

چکیده

تصادف‌های جاده‌ای از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان است که سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد. هدف این پژوهش، بررسی پدیدارشناختی تجربۀ زیستۀ کارکنان اورژانس 115 شهر بم در جهت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان تصادف‌های جاده‌ای است. روش تحقیق، کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. جامعۀ آماری شامل همۀ مسئولان و کارکنان اورژانس 115 در این شهر است. نمونه‌گیری براساس روش نمونه‌گیری هدفمند و برابر با تعداد 25 نفر و هدف از آن دستیابی به اشباع نظری بوده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و گزینشی بوده است. نتایج حاکی از آن است که ناهماهنگی بین‌سازمانی، ناآگاهی در مواجهه با مخاطرات و ضعف تجهیزاتی- ارتباطی مهم‌ترین مشکلی است که در زمینۀ امدادرسانی تجربه کرده‌اند. همچنین مسائلی همچون مسافت زیاد بین پایگاه‌ها، بی‌تجربگی برخی نیروهای تازه‌کار، بی‌انگیزگی و تجهیزات فرسوده از مهم‌ترین مسائل و مشکلات خدمات فوریت‌های پزشکی پیش‌بیمارستانی در این شهر است. نتیجه‌گیری کلی تحقیق حاکی از آن است که تجهیز آمبولانس‌ها و تجهیزات پزشکی به‌همراه به‌روزرسانی سیستم اطلاعاتی مانند موبایل‌های ماهواره‌ای و هماهنگی بین سازمان‌های راهور، هلال احمر و آتش‌نشانی اولویت خدمات امدادرسانی جاده‌ای است.

کلیدواژه‌ها


  • اصلانی، عباس؛ و گهرپور، علی‌اصغر (1396). ارائۀ راهکارهای مدیریتی برای ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی. فرایند مدیریت و توسعه،30(4)، 3-34.
  • افشاری آزاد، محمدرضا (1387). بررسی عناصر اقلیمی بر روی تصادف‌های جاده‌ای محور رشت – بندر انزلی. مطالعات برنامه‌ریزی سکونتگاه‌های انسانی (چشم‌انداز جغرافیایی)، 3(7)، 9-26.
  • انصاری، محسن؛ بیان، لیلا؛ و گرجی، علی (1395). اثر تصادف‌های جاده‌ای بر آسیب مغزی. علوم اعصاب شفای خاتم، 4(3)، 103-110.
  • ایزدفر، فاطمه؛ و عابدینی، محمد (1400). پیش‌بینی تصادف‌های جاده‌ای با استفاده از روش فازی. جاده، 3‌(19)، 11-26.
  • بهتوئی، حسن؛ خالدی، شهریار؛ کیخسروی، قاسم؛ و صداقت، مهدی (1401). تحلیل و پیش‌بینی پراکنش زمانی وقوع تصادف‌های جاده‌ای در آزادراه کرج- قزوین.مدیریت مخاطرات محیطی، 9(3)، 255-269، 22059/jhsci.2022.352008.756   doi:
  • بهتوئی، حسن؛ و التماسی، مهشید (1399). داده‌کاوی تصادف‌های جاده‌ای شمال غرب تهران. مطالعات مدیریت ترافیک، (59‌)، 127-148.
  • حاجیلو، فتانه؛ و رستمی، مصطفی (1402). واکاوی عوامل مرتبط با مسئولیت‌پذیری اجتماعی در جامعۀ مخاطره‌آمیز.مدیریت مخاطرات محیطی،10(1)، 29-41،doi: 10.22059/jhsci.2023.356104.769
  • حمیدی‌زاده، محمدرضا، شفیعی، محسن، نیک‌آبادی، ریحانه (1396) سیاستگذاری مهار تلفات جاده‌ای در کشور، مطالعات مدیریت راهبردی، 8(31)، 61-82.
  • رنگریز، وحید. (1398). مدل‌سازی کاهش خسارت‌ها در تصادف‌های جاده‌ای. مطالعات مدیریت ترافیک، (52)، 19-40.
  • رومانی، سعید؛ طالاری، محمدرضا؛ و سپهوند، اسفندیار (1399). شناسایی تجارب تدریس معلمان تاریخ: رویکرد پدیدارشناسی. آموزش‌پژوهی، 6(21‌)، 1-16.
  • زارع، مهدی؛ و مقیمی، ابراهیم (1401). گونه‌شناسی مخاطرات در علم مخاطره‌شناسی (آیا علم مخاطره‌شناسی گونه‌های خاصی دارد؟). مدیریت مخاطرات محیطی، 9(4)،383-390،doi: 10.22059/jhsci.2023.356665.770
  • سادات‌حسینی، سیدمحمد؛ و باباجانی پور، صفر (1399). بررسی تأثیر گردوغبار بر تصادف‌های جاده‌ای. مطالعات مدیریت ترافیک، (59)، 73-98.
  • سپهری راد، آرمین؛ و صفارزاده، محمود (1400). راهکارهای هوشمند کاهش تصادفات ثانویه در جاده‌ها. جاده، 2(19)، 161-174.
  • شرافتی، فرانک؛ جهان، علی؛ کاظم‌نژاد لیلی، احسان؛ و میرمحمدخانی، مجید (1402). روان‌سنجی پرسشنامه در تدوین الگوی علیتی تصادف‌های جاده‌ای. مجلۀ علوم پزشکی فیض، 27(1)، 97-108.
  • عاقلی مقدم، هادی؛ محمدی، حسین؛ و کلانتری، محسن (1399). تحلیل فضایی مقاطع حادثه‌خیز در سوانح جاده‌ای محور شاهرود-کاهک، پژوهشنامه جغرافیای انتظامی، 8(30)، 35-62.
  • مقیمی، ابراهیم (1403). رویکرد جدید به مخاطرات محیطی و توسعۀ پایدار در ایران.مدیریت مخاطرات محیطی، 11(1)، 73-84،  doi: 10.22059/jhsci.2024.378814.830
  • موقرپاک، علی؛ و شمس، مجید (1399). بررسی تأثیر امدادرسانی به‌موقع به وضعیت مجروحین و مصدومان در تصادفات نقاط حادثه‌خیز شبکه راه‌ها در کاهش شدت خسارات وارده با استفاده از نرم‌افزار ARC GIS (مطالعۀ موردی: محورهای پلیس راه ملایر- همدان)، نگرش‌های نو در جغرافیای انسانی، 12(2)، 49-74.
  • Eltemasi, M., & Behtooiey, H. (2024). Examining the Relationship between Wind Speed, Climatic Conditions, and Road Accidents in Iran. Heliyon, 10(13), e33228. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e33228
  • Isler, C. A., Huang, Y., & De Melo, L.E.A. (2024). Developing accident frequency prediction models for urban roads: A case study in São Paulo, Brazil. IATSS Research, 48(3), 378–392. https://doi.org/10.1016/j.iatssr.2024.07.002
  • Izadi, E., & Islami Ghorbanian, A. (2021). Duration of Police Response to Road Rccidents in Hamedan Province. JOURNALS OF HAMEDAN POLICE SCIENCE, 8(2), 29-35.
  • Magesa G., Sinkwembe,E.E., Shaban, N., Ngailo,T. (2023) Bivariate Discrete Time Series Model for Assessing the effects of Rainfall and Temperature on Road Accidents: The case of Morogoro and Pwani Regions in Tanzania, Scientific African, 19, March 2023, e01522, https://doi.org/10.1016/j.sciaf.2022.e01522
  • Salam, S., Mehta, A., Kim, D., Seyi-Olajide, J. O., Allo, N., Malolan, C., Nwariaku, F. E., & Khan, L. (2022). Improving Lagos State emergency medical services by analysing road traffic accident data, response time, and efficient allocation of ambulances. The Lancet Global Health, 10, S26. https://doi.org/10.1016/s2214-109x(22)00155-3
  • Sufian, M. A., Varadarajan, J., & Niu, M. (2024). Enhancing prediction and analysis of UK road traffic accident severity using AI: integration of machine learning, econometric techniques, and time series forecasting in public health research. Heliyon, 10(7), e28547. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e28547
  • Zhou, N., Zeng, H., Xie, R., Yang, T., Kong, J., Song, Z., Zhang, F., Liao, X., Chen, X., Miao, Q., Lan, F., Zhao, W., Han, R., & Li, D. (2024). Analysis of road traffic accidents and casualties associated with electric bikes and bicycles in Guangzhou, China: A retrospective descriptive analysis. Heliyon, 10(9), e29961. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e29961